Hoe maakt u uw organisatie zelflerend?

Workflow Improvement

Hoe maakt u uw organisatie zelflerend?

24-11-2017

In Intermediair 50 van 13 december 2001 stond een thema artikel "Zinvol zeuren" van Marloes Elings. Kritische werknemers zijn lastig maar van onschatbare waarde voor de onderneming. Vooruitstrevende en succesvolle ondernemingen plaatsen kritische werknemers steeds vaker op een voetstuk. Volgens managementhoogleraar Hans Wissema zijn kritische werknemers creatief, vragen tijd en zijn vaak lastig. Ze dwingen de gevestigde orde tot nadenken. Hij stelt net als vele anderen dat vooral flexibele en lerende organisaties de toekomst hebben. Echter, veel bedrijven hebben moeite om dit fenomeen te implementeren in hun organisatie. 

Nieuwsgierigheid, een belangrijk aspect voor een lerende organisatie, is lastig te cultiveren. Meestal is het probleem dat de gevestigde orde van managers te dogmatisch zijn ingesteld en geen tijd hebben voor stoorzenders. Vrijwel alle veranderingen verlopen in dergelijke organisaties top down en eenmaal in gang gezet mag niemand ze meer veranderen. Bijstelling door ervaringen van onderaf kan niet worden geduld i.v.m. risico's op projectvertraging. 

Onderzoek wijst echter uit dat de meest creatieve en zinvolle ideeën vanaf de werkvloer zelf komen. Deze kennis moet echter worden gesignaleerd en worden toegepast. Een beproefde methoden is bijvoorbeeld de ideeënbus. Een ideeënbus echter een vrij formeel instrument. Het mist meestal een brainstorm fase, tenzij de indiener dit proces zelf heeft geïnitieerd. Ideeën verzamelen op een meer informele maar wel gestructureerde manier is o.a. mogelijk met een programma van W.I. Consultants. Het programma combineert probleemsignalering, brainstorming en educatie, en is zo opgebouwd dat relatief kleine organisaties (vanaf 50 man) een sprong voorwaarts kunnen maken in de wereld van de lerende organisatie.

Bent u geïnteresseerd in kennismanagement en wat dat voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.