Onthouden van operationele kennis

Workflow Improvement

Onthouden van operationele kennis

24-11-2017

Het menselijk kapitaal is qua waarde een veelvoud van alle overige investeringen. Over het algemeen is men hiervan goed doordrongen, maar heeft men moeite met een goede invulling. Eén van de aspecten van het menselijke kapitaal is kennismanagement. Kennismanagement is het informele leren dat plaats vindt binnen organisaties. Een onderdeel van het kennismanagement is het maken, onthouden en toepassen van operationele kennis.

Operationele kennis is de kennis die paraat in het hoofd van uw werknemers moet zitten om efficiënt te kunnen werken.

Het bekende begrip “leercurve” suggereert dat het eenmaal geleerde nooit meer zal worden vergeten. Maar er bestaat wel degelijk een “vergeetcurve”. Uit onderzoek blijkt dat 80 tot 90% van een studie of leerervaring binnen een jaar weer wordt vergeten. Wil men dus veiligstellen dat een leerervaring wordt toegepast dan is het van belang dat deze een aantal malen wordt herhaald. Om een leerervaring te kunnen toepassen moet de werknemer deze zich ook nog op het juiste moment herinneren. Het is hiervoor van belang dat de training voldoende aanknopingspunten geeft met de werkelijkheid. Hoe meer aanknopingspunten hoe beter. Dit betekent dat het actief houden van operationele kennis een kwestie van herhaling en herkenning is. Training on the job voldoet per definitie het beste aan deze criteria. Echter in de praktijk functioneren veel werknemers zelfstandig. Voortdurende begeleiding is te duur.

Mensen hanteren verschillende strategieën voor het onthouden en weer oproepen van herinneringen. Maar over het algemeen is het visuele geheugen de meest gebruikte.

Stel een heftruckchauffeur moet i.v.m. veiligheidsbepalingen onthouden dat een bepaald product niet hoger dan 3 lagen op elkaar gestapeld mag worden. Het toepassen van dit voorschrift moet hij zich herinneren op het moment dat hij het product in het magazijn ziet vanaf zijn heftruckstoel. Een foto van exact deze situatie met de vraag hoe hoog het product gestapeld mag worden heeft daarom veel meer effect dan een eenmalige cursus met achtergronden waarom bepaalde goederen niet hoger gestapeld mogen worden. De herkenbare foto heeft meer attentiewaarde en zorgt voor het herinneren van de veiligheidsregel op het juiste moment.

iSee iKnow is de beste leerstrategie voor operationele kennis. Met iSee iKnow maakt het kader op een eenvoudige manier operationele kennis expliciet. Het systeem biedt deze in de vorm van terugkerende toetsvragen en praktijkfoto’s gedoseerd aan de werknemers aan.